Nyheter

Matchprogrammet på träningsläger i England

En veckas ”träningsläger” för Matchprogrammets redaktör Magnus Hagström har just avslutats. Naturligtvis förlades årets läger till England, nationen nummer ett när det kommer till matchprogramskultur.

Text: Per Cornell

Vad har du gjort under lägret?

– Försäsongen för matchprogramsredaktörer är ju ganska lång i Sverige så vi valde att förlägga en del av den i England för att få mäta oss med riktigt bra motstånd. Jag såg hemmamatcher med Millwall, Wolverhampton, Southport och Barnsley och snackade med både programsäljare och supportrar som köpte program. De redaktörer jag träffade var de som gjorde Sheffield Uniteds, Southports och Barnsleys program. Jag besökte också företaget Program Master som gör program åt många klubbar i flera sporter.

Vad är de stora skillnaderna jämfört med Sverige?

– De engelska programmen är väldigt mycket mer omfattande än vad vi är vana vid. Men Supportrarnas Matchprogram står sig bra i jämförelse. Överlag har matchprogrammen i England tappat lite läsare, men idén om matchprogram är inte hotad. Alla är ense om att de kommer finnas kvar. Trots att ligorna har beslutat att man inte måste ge ut ett program från och med i år har ingen slutat med det.

– Det som är lite häftigt är att till och med Southport, som spelar i motsvarande sjätte divisionen, ger ut ett 32-sidigt program. När jag såg dem möta Guiseley AFC var det runt 700 personer på läktaren och de sålde slut upplagan på 200 exemplar.

Något som var inspirerande?

– Jag gillade att Barnsley har en officiell klubbkonstnär som gjort muralmålning över klubbens historia på arenan och berättar om olika delar av målningen i varje nummer av deras matchprogram. Jag träffade också Kevin Cookson i Sheffield United som gör ett gediget program med höga ambitioner.

Företag som gör program åt klubbarna, hur funkar det?

– Det är inte alla klubbar som klarar av att producera matchprogram på 84 sidor, men de vill samtidigt ha ett bra program. Dessutom ger matchprogrammen intäkter genom annonser. Särskilt när de hittar något specifikt som när West Ham spelade sista match på Upton Park till exempel. Då sålde de 55 000 program! De här byråerna hjälper helt enkelt klubbarna med sina program och tar hand om hela eller delar av produktionen.

Blev du själv inspirerad av resan?

– Verkligen. Både för att utveckla vårt program, men också att det vi gör är bra.