Utvalda artiklar

Så skapades publiklyftet på Kanalplan

Någonting har hänt på Hammarby IP. Under våren har damlaget inte bara kört över motståndet i hemmamatcherna

– Vi har också fått riktigt publiklyft och början till en ordentlig klackmiljö med pubsamlingar vid Blecktornskällaren och Restaurang Snövit. Och detta sker alltså när vi spelar i Elitettan och inte på högsta nivån. Bara i Bajen?

Text: Magnus Hagström Foto: Hans Fridén

När Hammarby mötte Assi den 11 augusti kom 2 294 åskådare till Kanalplan, nytt publikrekord för Elitettan, men även övriga matcher under sensommaren har haft bra uppslutning och det är inte omöjligt att Bajen blir landets bästa publiklag över huvud taget på damsidan. Utvecklingen känns igen från Superettan där vi Hammarbyfans byggde något stort när det egentligen inte gick jättebra sportsligt. Men för att få något att ske behövs krafter som drar. Det är naturligtvis en massa samverkande faktorer som skapat publiklyftet men det går inte att komma ifrån att grupperingen ”Bajens tjejtjusare” och klackprofilen Simon ”Simpa” Sandström gemensamt betytt väldigt mycket för uppsvinget. Vi träffade Ulf Stenback som är drivande i tjejtjusarna och Simpa för att reda ut vad som hänt.

– 2015 bildades den informella gruppen Bajens tjejtjusare när vi var några stycken som stöttade Bajens damer i kampanjen Derbykronan och behövde ett namn. Då hade vi gått ett tag på Hammarbys olika damsektioner, berättar Ulf Stenback, och fortsätter:

– Sen har vi blivit fler och i år kommer det nog att vara tre eller fyra supportrar som har perfekta damsäsonger, men det stora lyftet som vi ser i år beror på Simpas engagemang. Han är en profil i klacken och når ut på ett helt annat sätt genom facebookgruppen Bajenland. Jag skulle säga att han är gudasänd för oss som kämpat för damfotbollen.

Ja, Simpa har haft en caporoll på Nya Söderstadion under ett antal år och ett stort kontaktnät men aldrig tidigare varit engagerad i damfotbollen. Han framhåller i sin tur vilken grund sten Bajens tjejtjusare är – och har – varit.

– De har i flera i år varit en klack på dammatcher och dragit land och rike runt. Det är tjejtjusarna som sett till att det här kan hända nu och de förtjänar mycket mer uppmärksamhet än mig. Jag har först nu insett att om man ska prata om värderingar och jämlikhet så kan man inte strunta i damfotbollen som jag gjort tidigare. Min dotter fick mig att inse det när vi var på en match och hon frågade varför det är så mycket färre åskådare på dammatcherna, säger Simpa.

Många i Bajens tjejtjusare är veteraner med tusentals Bajenmatcher i sitt cv. Simon tror att han har bättre förutsättningar att nå yngre folk från dagens klack. För de är överens om att det behövs lite mer klackmentalitet på Kanalplan för att de ska bli den rätta inramningen.

– Vi har en ganska tajt relation med tjejerna i laget och har verkligen känt att vi gjort skillnad. Att spela för en hängiven publik ger dem enormt mycket, säger Uffe.

Just nu har Hammarby ett publiksnitt strax över 1 000 åskådare. Vad är då nästa steg?

– Går vi upp i Damallsvenskan tror jag vi kan bli 2 000 på hemmamatcherna. Vi har en otroligt härlig arena och jag tror det kan bli något stort kring damfotbollen. Och det är faktiskt närmare från Skanstull till Kanalplan än det är från Gullmarsplan till Nya Söderstadion, säger Simon.

– Jag hoppas att det ska bli så att Bajen Fans börjar ordna resor till bortamatcher. Och vi kommer dit, det är min hundraprocentiga övertygelse, säger Ulf Stenback.

 

Beställ matchprogram, böcker och annat från Supportrarnas Matchprograms webbshop