Hagströms krönika Nyheter

Fajt mot fotbollssajterna

Hagströms Krönika #10, Vecka 10, 2021.

Matchprogrammet v/s fotbollssajterna

Förra veckan nämnde jag en hypotetisk utveckling av Supportrarnas Matchprograms produktion där vi blir digitala och börjar konkurrera på en marknad där tre rena fotbollssajter och två kvällstidningar fajtas om dem som vill läsa om fotboll. Anledningen till att jag skrev om detta (i förbigående) var en artikel i Journalistförbundets tidning Journalisten där det framkom att bolaget bakom Fotbolldirekt räknar med att 2 000 betalande läsare kan räcka för att driva en sajt. 2 000 är en summa som Matchprogrammet möjligen skulle kunna uppnå. Och vore det inte underbart med en supporterdriven kanal som enbart ägnade sig åt Hammarby? Dagliga rapporter från träningar, initierade texter med precis rätt balans mellan hyllningar och kritik, hemma-hos-intervjuer med våra spelare, historiska nedslag och framlyft supporteraktivism. Den sajt som Hammarbys fans förtjänar och som troligen rätt många skulle vara beredda att betala för.

Det låter förstås bra i teorin men jag ska inte inge några förhoppningar här. Detta kommer troligen aldrig att bli verklighet, av flera skäl. Här är några:

a) Det låter lite enklare än det är. Tittar vi på de existerande fotbollssajterna så är det uppenbart att det ekonomiskt inte räcker med betalande läsare, det krävs dessutom rätt mycket annonsering. Och det som framför allt är villiga att annonsera i dessa kanaler är spelbolagen, som Matchprogrammet tagit policybeslut om att inte acceptera som annonsörer. Över huvud taget värnar vi om läsning där man separerar reklamen och det redaktionella.

b) För att konkurrera med de etablerade sajterna skulle vi behöva ha daglig påfyllning av vår sida, och vad händer då med kvalitén? Saken är den att inte ens de befintliga digitala fotbollspublikationerna klarar att bjuda läsarna på nytt material hela tiden utan att stjäla från sina konkurrenter (det kallas rewrites men är i praktiken rena kopior av konkurrenternas texter – något vi själva råkat ut för när vi gjort undantag och publicerat färskt material på webben i stället för långsamhetsvarianten i en tryckt publikation). Vi skulle troligtvis bli en slags underleverantör som matar konkurrenterna med högkvalitativt material.

c) För att nå tillräckligt hög standard skulle det behövas ett antal journalister och fotografer som jobbar mer eller mindre heltid. Det skulle också behövas annonssäljare, webbutvecklare och kanske en marknadsförare. En administration behövs för att hantera prenumerantstocken. Och blir det tillräckligt många anställda krävs någon form av chefskap och säkerligen också någon ekonom. En del av de här tjänsterna skulle möjligen kunna slås ihop och utföras av någon som jobbar häcken av sig tills hen är utbränd. Hursomhelst – även om vi håller nere de anställda till ett minimum – skulle det verkligen kännas som en supporterdriven sida när den håller sig med en stab av anställda?

d) Hur fungerar vår relation med Hammarby i längden om vi behöver access till spelartrupp och ledare på närmast daglig basis? Man skulle definitivt tröttna på att ha oss i hasorna.

e) Låt säga att vi trots de uppräknade invändningarna startar sajten – och lyckas bra! Vi blir då en direkt konkurrent med hammarbyfotboll.se. Är det verkligen vara intressant för klubben i längden att se en tänkbar penningström rinna förbi och hamna i fickorna hos några som kallar sig ”supportrar” men i själva verket kapitaliserar på Hammarby? I dag finns ett samarbete med Hammarby Fotboll som bland (mycket) annat innebär att de annonserar i Matchprogrammet. Och i gengäld får ett antal ex av det tryckta matchprogrammet för att ge till VIP och sponsorer. Blir Matchprogrammet en annan typ av spelare än vi är i dag tror jag det är tveksamt att vi kan behålla de goda relationerna.

Min slutsats blir att vi nog gör bäst i att fortsätta göra det vi är bra på. Och det är framför allt text och bild i tryckt form. Vi vill så klart hela tiden framåt, och satsningen på ett kulturmagasin om Hammarby är ett sådant exempel, men det är ändå är smartast och bäst att vi håller oss inom vår egen nisch. Vi gör något som få andra orkar med, det är bara att se på utvecklingen överlag när det gäller matchprogram i Sverige. Vi snackar om en tynande företeelse som vi mot oddsen skakat liv i.

Det är rätt självklart att vi skulle nå fler om vi blev mer digitala. Men fortfarande är ni tillräckligt många som uppskattar det tryckta och är villiga att betala för det. Ibland deppar vi över att inte fler köper matchprogrammen och det andra som vi åstadkommer. Med 20 000 åskådare på Nya Söderstadion borde det kunna vara fler (vi trycker normalt 2 500 ex av programmen), men man kan också välja att se det som att vi har väldigt många läsare i en tid när läsning på papper generellt har det svårt i konkurrensen med mobilen. Vi har ju faktiskt kunnat göra allt mer omfattande program och en hel del andra satsningar under de år vi funnits (Supportrarnas Matchprogram startade 2008).

För säkerhets skull är det väl bäst att säga att det jag torgför här gällande SMP:s förhållande till de digitala fotbollssajterna är mina egna uppfattningar, inte en officiell hållning utmejslad av Matchprogrammets styrelse.

 

Smörgåsbordet: En hel del fint i helgen ändå, även om vi som vanligt inte får vara på plats. Tevesändningar i olika former av:

a) HIF Karlskrona-Hammarby, Herrallsvenskan i handboll. Fredag 12 mars kl 19, webbsändning Solidsport. Den första av tre återstående matcher där det räcker med en poäng för att Hammarby ska vara klart för uppflyttning till Handbollsligan.

b) Hammarby-Trelleborgs FF, Svenska cupen kvartsfinal herrar. Lördag 13 mars kl 13.00, sänds av C More. Vinnande lag möter segraren av Djurgården och Östersund i semifinal.

c) KIF Örebro-Hammarby, Svenska cupen gruppspel damer. Lördag 13 mars kl 16.00, sänds av Sportbladet. Hammarby inleder gruppspelet med att möta förra årets sjua i Damallsvenskan. Med tanke på insatserna i träningsmatcherna ger jag Hammarby en rejäl chans i det här mötet.

d) IFK Göteborg-Hammarby, semifinal i Svenska Futsalligans slutspel. Söndag 14 mars kl 14.00, Eurosport. Den första av två semifinaler mellan förra säsongens båda finalister. Hammarby är regerande mästare men har varit lite svajigt på slutet.

 

Dödsannonsligan. Ett AIK-emblem och en annons där det förekom både en segelbåt och ett Djurgårdsmärke under den gångna veckan. Aktuell ställning: Hammarby 7 (tre kvinnor, fyra män), AIK 5 (0-5), Djurgårdens IF 5 (0-5), Hagalunds IS 1 (0-1), IFK Täby 1 (0-1), Sällskapet Gamla Tävlingscyklister 1 (0-1), IFK Göteborg 1 (0-1).

 

Läst/sett/hört. När jag gav nyårslöftet att publicera en krönika varje fredag så trodde jag inte att det under vecka 10 skulle bli en AIK-hyllning i vinjetten Läst/sett/hört. Men jag kan inte låta bli att känna en viss värme inför Stefan Mellerborgs inför-texter på AIK Fotbolls officiella hemsida. De är till 100% faktabaserade, inga som helst värderingar. Jag citerar ur texten:

Det blir första gången som AIK möter Hammarby på bortaplan i en tävlingsmatch med avspark kl 13:00. Tidigare avsparkstider har varit 12:30, 13:30, 15:00, 17:30, 17:45, 18:00, 18:15, 18:30, 18:45, 19:00, 19:30, 20:00.

 

Veckans vinyl. Matchprogrammets fotograf Hasse Fridén och undertecknad var på plats i studion när Magnus Carlson med flera för några år sedan sjöng in ”Den grönvita fanan” ackompanjerade av Trio me Bumba. I en paus började Bumbamedlemmen Bertil Lindblom plinka på en mandolin och sjunga en låt om Södermalm. Tiden stannade lite för oss, att höra den åldrade musikanten med klar stämma framföra sin låt om kärleken till den stadsdel där han växt upp var så starkt. Åtminstone hos undertecknad rann tårarna. Och Magnus Carlson var vaken, han såg till att låten spelades in så nu finns de på spotify. Ännu ej vinyl, men lyssna här så länge.

Ni kanske vill höra den Den grönvita fanan också? Här i så fall.

 

Listan. Bäst i Bajenland just nu:

1 Målgörarlaget Hammarby. Fyra, tre och tre mål framåt i cupmatcherna – det här är det Hammarby jag vill se. Särskilt imponerar seger mot Gnaget givetvis. Det var en sån match som vi förra säsongen definitivt torskat.

2 Damlagets träningstriumfer mot allsvenskt motstånd. Damerna avslutade förra året med 14 raka segrar (tolv i serien, två i cupen). Nu har man fortsatt trenden och vunnit fem raka träningsmatcher – varav tre spelats mot blivande motståndare i Damallsvenskan. Måtte vi över 1 000 säsongsbiljettköpare få se laget så snart som möjligt.

3 Handbollslirarna ännu närmare Ligan. Segrar mot Lindesberg och Vinslöv sen sist. Jag vet att spelarna själv inte vill jinxa, men nu går det knappt att missa uppflyttning. En poäng på de tre avslutande matcherna räcker. Den förnämliga målskillnaden gör att laget förmodligen går upp även vid osannolika noll poäng mot Karlskrona, Kungälv och Kärra.

4 Uppbådet för att peppa laget inför derbyt. Spelarbussen på väg till matchen mot AIK möttes av ett fint fans-uppbåd som med bengaler och rök peppade laget inför match. Det är många i Bajenland som håller fanan högt just nu och gör sitt bästa för att hålla gemenskapen vid liv i en svår tid.

5 Fanzinet Myten. Resonemanget längre upp i krönikan om Supportrarnas Matchprogram som ensam fanbärare av det tryckta ordet i Hammarbys supporterrörelse stämmer inte riktigt. I höstas gav 20-årige redaktören Viktor Asp ut pappersfanzinet Myten tillsammans med några kompisar. Och i dagarna kom ett nytt nummer. Kontakta redaktion@mytenfanzine.se om du vill köpa det eller handla direkt på 69:ans Tobak eller i Söderbokhandeln. Klassiskt fanzineformat, A5. Recension i nästa krönika.

 

Reaktioner. Fick en hel del respons efter förra veckans text om projektet HTFF. Eftersom jag (med vissa förbehåll) försvarade Hammarby Fotbolls kritiserade beslut att ta över IK Frejs plats i Div 1 Norra räknade jag med en hel del mothugg. Så blev det inte, de som reagerat på kröniketexten tycks vara av ungefär samma åsikt som mig. De delar av Hammarbys supporterrörelse som reagerat hårt mot vad man anser är en orättfärdig uppflyttning i seriesystemet har naturligtvis full rätt att vara kritiska. Men det kanske är så att de i detta fall inte är så representativa för gemene Bajensupporter.

 

Från matchprogramsfabriken: Vi får en hel del frågor om Supportrarnas Matchprograms säsongskort, alltså det kort vi sålt under några säsonger gällande samtliga nummer av matchprogrammet. Det har varit väldigt smidigt, både för köparen och för dem som säljer utanför arenan. Förra året hamnade vi ett läge där vi inte gav ut mer än några program (ett i Svenska cupen, två till Europa League-matcher) men hade sålt över 300 säsongskort. Vår lösning blev att ge ut Supportrarnas Magasin och efter första numret (som var ett experiment) skicka ut det till samtliga som köpt Supportrarnas Matchprograms säsongskort.

Det kändes bra att vi kunde ge säsongskortköparna något i ersättning i stället för de uteblivna programmen. Inte en enda begärde pengarna tillbaka. Men det var också ett stökigt år där vi flera gånger under säsongen fick dra ihop postverkstad och göra utskick – och därefter hantera returer, adressändringar, uteblivna försändelser.

Många av de som nu frågar efter årets säsongskort skulle nog vara beredda att betala för ”grisen i säcken” det vill säga köpa ett kort utan att vi kan garantera vad det ger tillbaka. Vi är otroligt tacksamma och rätt imponerade av det stöd vi känner finns för vår verksamhet. Nu har vi ändå valt att avvakta med säsongskortet därför att det finns så mycket osäkerhet även kring denna säsong. Vår förhoppning är att det blir tillåtet med publik i hyfsade numerärer efter EM-uppehållet och att vi då börjar producera program igen. I så fall börjar vi sälja ett säsongskort som gäller återstoden av säsongen. Fram till dess kommer att producera två nummer av Supportrarnas Magasin, men dessa kommer man att få beställa vart och ett vid respektive försäljningstillfälle. Vårnumret blir en matig inför-säsongen-guide, vi berättar snart mer och ger er möjlighet att beställa tidningen.

Bra läsning under tiden: den fylliga berättelsen om ett avgörande skede i Hammarbys och svensk fotbolls historia. Boken Hösten 70 som tar dig med till den tid då vi Hammarbyfans med hjälp av mellanöl och inspiration från engelska fotbollsläktare började sjunga på läktaren.  Webbshopen hittar du här.

Tack för den här gången, vi hörs nästa fredag.