Inför säsongen var han supertalangen från Elfenbenskusten som spåddes en lysande framtid. Men att han skulle flyga så högt så fort vågade troligen inte ens Micke Hjelmberg hoppas. 23 allsvenska matcher och 8 mål senare är Bazoumana Touré namnet på allas läppar. Den stora frågan är om vi har sett det sista av honom i Hammarby.
(Intervjun är gjord av Tommy Fagerberg och hämtad från årskrönikan 2024)
Bazoumana Touré skrev på ett femårsavtal med Hammarby våren 2024 efter att ha bekantat sig med klubben under en längre tid. Ivorianen kom från ASEC Mimosas i Elfenbenskusten precis som tidigare Hammarbyspelarna Odilon Kossounou, Aziz Ouattara och Loue Bayéré Junior. Kvickheten och förmågan att ta sig förbi sin försvarare är egenskaper som utmärker den unga spelaren.”
Raderna är från Bajens officiella hemsida inför säsongen 2024. En synnerligen klockren spelarpresentation. Det hade ju varit vackert om det stämde så långt. Att han dessutom skulle göra åtta kassar och vara i stort sett ordinarie sedan sin startpremiär borta mot Peking i maj, det var det nog i ärlighetens namn inte så många som skulle satt sin sista tjuga på. Nog för att killen är bra på fotboll. Det ser ju den blindaste av hönor. Alltså på joxa trasa-nivå. Men det taktiska. Det hade man kanske inte väntat sig skulle gå så pass kvickt. Kim Hellberg är känd för detaljrikedom i sina spelbyggen och kan man som i Bazoumanas fall inte prata eller förstå varken svenska eller engelska måste det vara en riktigt tuff utmaning. Därför blir man duktigt förvånad när han kliver in till intervjun och vill göra den på engelska i mesta möjliga mån. Han har studerat språket stenhårt under året. Matchprogrammet har med sig en fransk tolk till intervjun och de två kommer överens om att när Touré inte hittar orden på engelska så får han lösa det på franska genom tolken. Hon heter för övrigt Kim Quray-Lindh, en Årstabajare med förflutet i Paris som hoppade in med kort varsel. Dock visar sig tolkningsuppdraget vara svårare än förväntat. Dialekten man talar i Elfenbenskusten skiljer sig avsevärt från den i Frankrike. Ungefär som svenska och danska berättar hon. Bazoumana får tala långsamt och tydligt för att de ska förstå varann. Uppskattningsvis 80 procent av intervjun sker på hans nya språk engelska.
Det är väldigt imponerande att du lärt dig språket så fort måste jag säga!
– Tack så jättemycket! Hammarby har hjälpt mig på bästa sätt. Jag har studerat här på anläggningen flera gånger i veckan. I början när jag inte förstod så vände jag mig till Ibrahima Fofana också. Han pratar både franska och engelska. Jag vill också nämna Ange-Désiré Obrou som jobbar inom Hammarbys organisation. Han har rötter från Elfenbenskusten och har varit till stor hjälp för oss spelare som kommer därifrån.
Ja, honom har vi intervjuat tidigare i år. Det verkar vara en man med ett riktigt stort hjärta. Apropå Elfenbenskusten så väntas ytterligare en spelare därifrån skriva på för Hammarby inom kort. Berätta om honom. Vad är det för spelare?
– Han heter Kaboré Elohim. Han kommer från samma akademi som jag. Han har bestämt sig för Hammarby men måste vänta med att skriva kontrakt tills han fyller 18 i december. Vi påminner om varandra i spelstil. Fast jag tycker han är bättre än mig. Han har en nivå till i sig mot vad jag hade när jag kom hit.
Wow! Efter alla skriverier om klubbar som kollat in dig på Nya Söderstadion så blir han din naturliga ersättare alltså?
– (Skratt) Jag spelar i Hammarby och älskar det. Det vore jättekul att spela tillsammans med honom här.
Du är ung och förhållandevis ny i landet. Vad tycker du om Sverige?
– Har du inte hört att ”jag mår bra” säger han och skrattar.
Touré var med i ett inslag på Hammarby fotbolls hemsida i somras där han briljerade med några av sina svenska ord. Det är det klippet han refererar till.
– Nej då, men förutom kylan på vintern är det bra. Det är fina killar i laget. Jag älskar Erabi om jag ska namnge någon. Han är vår dj i omklädningsrummet förresten. Bra musiksmak och mycket humor. Men som sagt, alla är sköna och snälla mot varandra.
Hur hittar akademier som ASEC Mimosas er unga talanger där borta?
– Vi spelar på gatorna. Inga domare eller serier som jag ser här när barnen spelar. Ryktena går och så får vissa utvalda komma och prova hos dem. Vi var fem stycken som fick provträna från min gata. Jag var den enda de ville ha. Jag var 12 år då. Jag spenderade sex dagar i veckan hos dem och åkte hem till familjen på söndagen. Det var inte bara fotboll. Det var vanliga studier också. Sedan när jag blev 16 år så tog jag en plats i Mimosas A-lag och spelade där i två år innan jag skrev på för Hammarby.
Varför blev det Bajen?
– Mycket för att det är en familjär klubb. Mina landsmän som tidigare spelat här berättade så mycket bra om föreningen och inte minst supportrarna. Det kändes som det bästa alternativet helt enkelt. Vi pratade länge. Klubben, agenten och jag. Säkert över ett år. Jag var här och tränade och fick se laget spela. Det var mot Halmstad minns jag. Jag bara tittade mot den där kortsidan där hemmafansen står och började drömma. Jag överraskades också lite över hur hög nivå det var på fotbollen. Det var bättre än jag trodde att det skulle vara. Bit för bit blev det mer klart att det var Hammarby som gällde för mig. Senare när jag börjat spela och publiken gjorde en egen ramsa till mig tänkte jag tillbaka på den där gången när jag satt på läktaren och drömde. Nu var det sant. Drömmen slog in.
Annars verkar inte just drömmar vara den största drivkraften hos den unge ivorianen. Självförtroendet är på fjällnivå samtidigt som ödmjukheten briljerar. En särdeles smakfull kombination. Det verkar vila en övertygelse hos honom om att allting är möjligt. På frågan om han innan säsongen verkligen trodde att han skulle vara gjuten i startelvan redan innan sommaren tittar han tillbaka på skribenten som om det vore ett skämt. Trodde verkligen vederbörande att han skulle ha åkt över halva jordklotet utan att tro att han skulle få spela?
Alltså, han säger det inte rakt ut men känslan i rummet och blicken i hans ögon berättar det bättre än tusen ord. Eller vilket lag han skulle spela i om han själv får välja en vacker dag. Barcelona säger han utan tvekan. Det har ju alltid varit hans favoritlag. Klart han vill spela där. Varför inte liksom?
Anledningen till att Touré intervjuas först i årskrönikan och inte i något av årets 15 matchprogram beror på att Hammarby valt att hålla honom borta från media i den mån det varit möjligt. Om det varit på grund av rädsla över att han skulle tappa fokus på sin fotboll eller vad det nu må vara så har föreningen lyckats. Bazoumana Touré är ett svårgooglat namn. Inte mycket att hämta där. Ändå glider han in i det mötesrum på Årsta där intervjun genomförs som om det vore det naturligaste i världen. Med sitt stora hjärtliga leende. Visst anar man ett visst mått av blyghet, men den är snart som bortblåst. Han drar några franska fraser med tolken innan han ger teamet sin fulla uppmärksamhet. Självförtroendet. Det liksom lyser som en lampa över hela grabben.
Vad tycker du själv att du har utvecklat mest i ditt spel under året?
– Högerfoten absolut. Men det är mycket annat också. Försvarsspelet till exempel. Fotbollen här är annorlunda mot där jag kommer ifrån. Det har varit ett lärorikt år för mig. Kim och David är tränare som får dig att förstå vad som krävs av dig för att vi ska vinna. Inte bara göra mål för att du kanske är bra på just det. Jag blir gladare idag när jag gör en defensiv insats än jag blev förut. Du måste försvara med samma kamp och glädje som du anfaller.
En sak man sett under hårdare matcher, som de mot exempelvis Gais, är att du ler ändå. Även fast du precis blivit kapad.
– Jag älskar de hårda matcherna. Jag kan förstå att du kanske inte trott det, men så är det. Om det enda sättet motståndarna kan stoppa dig på är genom att sparka ner dig så är du bättre än dem, eller hur? Det känns som en seger.
Ponera att du inte säljs till någon annan klubb nu som alla förutspår. Blir det raka vägen hem till Elfenbenskusten efter säsongen då eller?
– Nej, först åker jag till Österrike och hälsar på min kompis Malik Yalcouye. Du kanske minns honom från IFK Göteborg? Han var helt fantastisk där. Sedan såldes han till Brighton och blev därifrån utlånad till Sturm Graz. Efter det åker jag till Italien och hälsar på Odilon Kossounou ett tag. Då kommer det bli en hel del Hammarbysnack kan jag lova dig. Sedan blir det Elfenbenskusten innan jag åker tillbaka till Sverige och försäsongsträningen. Så ser planen ut.
OK….då säger vi det… lycka till framöver…. Förlåt, vi ses nästa år menar jag. Tack för en trevlig intervju.
– (Skratt) Tack själv!