Nyheter Utvalda artiklar

Historien bakom det magiska derbytifot

Tifogruppen satsade stort på årets första hemmaderby. Ett tifo i tre steg fick många på läktarna att jubla. Matchprogrammet har träffat med ”Madre” och Hugo från Hammarby Tifo.

Text: Per Cornell, Foto: Björn Qvarfordt och Hasse Fridén

Den största utmaningen för Tifogruppen den här säsongen är att de saknat en tillräckligt stor lokal där de kan producera årets tifon. Inför premiären fick det lösas genom att låna bland annat Zinkentältet, vilket inte var idealiskt på grund av kylan och den begränsade ytan. Arbetet blir ineffektivt och tidskrävande. Inför derbyt tvingades de i stället lägga en stor summa pengar på att hyra en lokal och det säger sig självt att de hellre lägger pengarna på material. Högt på önskelistan står att få låna en riktigt stor lokal under en helg – då skulle de kunna producera flera tifon samtidigt och arbeta dygnet runt.

Frånsett detta är situationen stabil. De har fått in ett bra tillskott till kassan genom de över 150 000 kronor som har samlats in av supportrar. De har också en allt bättre organisation och framförhållning – redan före nyår la de upp säsongen i grova drag. Madre är den som är huvudansvarig för designen.

– Under Superettanåren var premiären kanske den största matchen. Det där har ändrats i och med Allsvenskan där andra matcher smäller högre. Jag hoppas premiärtifot blir mäktigt, men det är inte den match vi lägger störst fokus på, säger Madre.

Sedan återkomsten till Allsvenskan är det i stället derbyna som väger tyngst. Derbytifot från mötet med Djurgården var mer avancerat. Det tredelade tifot satte stämningen direkt.

– Budskapet i tifot är taget från en ramsa. Vi utgick från den och utformade tifot därefter. Det passade väldigt bra att göra det som tre steg, men var samtidigt en chansning. Det är en stor utmaning att göra ett sånt arrangemang och få det att funka men vi kände att det var läge att prova, säger Madre.

Hur länge har ni jobbat med det här tifot?

– Vi började designa, sy och skissa i början av januari, sen har vi jobbat med det hela våren. Det har varit tufft. Många har varit med i arbetet och speciellt några personer har slitit riktigt hårt för att tifot skulle kunna bli av. Ett tifo i flera steg måste planeras ännu mer noggrant. Det är fler detaljer att tänka på, fler personer inblandade och även en sån sak som att frakta allting, det är såna stora mängder material. Lastbilen var lastad med cirka ett ton när vi körde till arenan på lördagen då allt skulle läggas ut på läktaren. Det sista hade målats klart på fredagskvällen.

I ett sånt avancerat tifo måste det vara mycket som kan gå fel?

– Det var väldigt spänt inför matchen och trots att vi kände att vi förberett oss väl så vet man ju inte hur det kommer fungera på läktaren. Tusentals personer som ska följa instruktionerna, stora målningar som ska vecklas ut och tas ner vid rätt tidpunkt och banderoller som ska bytas. Går nåt snett påverkar det allt. Men resultatet blev över förväntan tycker jag och det känns riktigt bra! Det här derbyt blev ett fint minne, både på läktaren och på plan, och att få den belöningen efter en intensiv period med tifoarbete är otroligt skönt

Ett annat minnesvärt tifo var Kennedys avskedsmatch i höstas?

– Ja, inför den matchen drabbades vi lite av prestationsångest. Vi hade höga ambitioner och massor av idéer, men tiden gick och hösten kom utan att vi hade kunnat spika det i detalj. Tillslut blev det ganska många nödlösningar för att hinna klart med allt, säger Madre.

– Vi hade en helt annan grundtanke med bilderna ur Kennedys karriär till exempel. Att vi var ute i sista stund bevisas av att vi hade med ölbilden, det skedde bara tre veckor tidigare, säger Hugo.

Var ni oroliga att det inte skulle bli bra?

– Ja, för det höll verkligen på att gå fel. Vi hade beställt 25 000 glitterark från Tyskland och fick problem med leveransen. Det visade sig att pallen fanns inlåst på ett lager. Hela dagen när vi skulle lägga ut tifot på arenan letade vi sätt att lösa situationen. Ett alternativ var att ersätta dem med vanliga pappersark som vi hade i lager, men det hade inte alls blivit som vi ville. Genom någons kompis kompis kunde vi tillslut komma in i lagret och hämta glitterarken sent på kvällen. Det var en otrolig lättnad, säger Hugo.

Hur blev det tyckte ni?

– Genomförandet blev helt okej och jag är ganska nöjd med själva tifot. Tyvärr tar folk ner tifot när ”Just i dag” slutar vilket är väldigt synd. Jag skulle verkligen vilja uppmana publiken att behålla tifot även under spelarpresentationen, säger Madre.

– Ångestnivån var hög och tifot var så stort att det inte gick att påverka utförandet mer än den lilla del man själv hade ansvar för. Men det blev rätt bra tillslut, jag vill inte höja det till skyarna dock, säger Hugo.

Ni låter inte alltid så nöjda med det ni åstadkommer, får ni positiv resporns?

– Vi är självkritiska, efter ett tifo kan det vara rätt dålig stämning i vår chattgrupp, säger Hugo.

– Kennedy har sagt att avskedstifot betydde mycket för honom när han kom ut på arenan. Jag är glad att vi kunde ge honom det, säger Madre.

Vad kostar ett sådant tifo ungefär?

– Det kostade över 100 000 kronor och fler än 100 personer var inblandade på något sätt. Ett mer normalt tifo kostar oftast mellan 20 000–40 000 kronor. Vi är väldigt tacksamma för det ekonomiska stöd vi har fått och jobbar hårt för att 2019 ska bli ett bra tifoår.

Bidra till Tifogruppens arbete: Swish 123 662 5438 eller BG 154-2158.

Beställ matchprogram och andra produkter i vår webshop