Hur ska Supportrarnas Matchprogram bli ännu bättre och nå ut till fler? Vi tog hjälp av våra supportrar för att slipa formen inför säsongen 2025.
Text: Martin Ridderstolpe | Bild: Henric Wauge
Under hösten 2024 skickades en enkät ut till de som prenumererar på matchprogrammets nyhetsbrev. Enkäten bestod av frågor om matchprogrammets betydelse, innehåll och tillgänglighet. Responsen har varit stor och totalt kom över 700 svar in.
Varför köper då läsarna Supportrarnas Matchprogram? Som svar på den frågan stack tre alternativ tydligt ut: matchprogrammet är en viktig del av matchupplevelsen, det innehåller intressant material och det är ett sätt att stötta ett bra supporterinitiativ.
– Jag hoppas att vi om någon säsong eller två kan gå upp i sidantal igen. Det skulle möjliggöra exempelvis sidor riktade mot våra yngre besökare. Till vardags är jag mellanstadielärare mitt i en nationell läskris och drömmer förstås om att via matchprogrammet skapa läsning som lockar, säger Pernilla Olsson, ordförande i Supportrarnas Matchprogram.
”Motvind på grund av väskförbudet”
En majoritet av enkätdeltagarna svarar att de köper matchprogrammet till varje match. Men bland de svarande finns också en stor grupp som uppger att de köper ett program då och då. Att det inte alltid blir ett köp beror framför allt på en sak enligt enkäten. Drygt 50 procent har svarat att det är otympligt att ta med matchprogrammet in på arenan. Därefter följer svarsalternativen “tar till mig informationen i annan media” (27%) och “svårt att få tag på” (9%).
– Här jobbar vi i motvind på grund av väskförbudet. Vi förstår att det är svårt att ta med sig programmet helt efter match när man inte kan göra annat än vika ner det i fickan. Sorglig utveckling och väskförbudet är idag en fiende för vår verksamhet.
– Att folk säger att de tar del av informationen i annan media ler jag lite åt. Det stämmer nämligen inte, du hittar inte den typen av initierat material i annan media, säger Pernilla Olsson.
Många läser pärm till pärm
På frågan om vilka delar i matchprogrammet som är mest läst sticker alternativet “jag läser allt med stort intresse” glädjande nog ut som nummer ett. Därefter följer i tur och ordning spelarintervjuer, redaktörens krönika och historiska tillbakablickar. Presentation av bortalaget samt match- och spelarstatistik är matchprogrammets minst populära delar enligt enkäten.
När enkätdeltagarna får önska innehåll som skulle göra programmet ännu mer lockande för dem är det ganska jämnt skägg mellan de fyra svarsalternativ med flest röster. Mer Hammarbyhistoria, fler granskande reportage, mer fokus på supporterkultur och fler spelarintervjuer är vad som önskas.
– Sånt här är alltid värdefullt att få reda på. Normalprogrammet på 32 sidor är späckat redan nu men vi gör större nummer ibland och då har vi en indikation på vad läsarna gillar mest, säger Matchprogrammets redaktör Magnus Hagström.
Vill se försäljning inne på arenan
På frågan om vad som skulle få matchprogrammet att nå ut till fler är de svarande övertygande om en sak. Drygt 40 procent tror att försäljning inne på arenan skulle få fler att upptäcka och skaffa ett matchprogram.
– Det här förslaget inspirerade oss och det kommer vi att försöka möta. Vi ska göra insatser med sälj inne på arenan men här skulle vi också behöva fler säljare. Om det finns några läsare som vill hjälpa oss att etablera sälj inne på arenan så kontakta oss gärna! säger Pernilla Olsson.
Supportrarnas Matchprogram riktar ett stort tack till alla som deltagit och engagerat sig i enkäten! Vi tror oss ha blivit något klokare och tar med oss resultaten in i arbetet med matchprogrammet 2025.
Enkäten organiserades och sammanställdes av Thomas Myringer.